23. maj 2012

Mens vi venter på hyldeblomster.........


Syltning som hobby....


Jeg elsker at sylte og jeg sylter, laver saft og marmelade af alt hvad jeg kan få fat på.
Jeg har stort set syltet siden jeg flyttede hjemme fra, ikke fordi min mor har syltet men fordi min farmor virkelig har givet den gas i køkkenet, tror aldrig jeg har fået noget surt der ikke var hjemme syltet hjemme hos hende.
Lige nu går jeg og venter på at hylden springer ud så jeg kan få lavet en potion af farmors blomster limonade.....


Indtil hylden er klar må i nøjes med noget af det jeg har lavet tidligere, hvor jeg har hentet min inspiration fra Camilla Plum og Frøken Jensen....





Asier og Rødbeder er et must her hjemme....


De sidste tomater skal også bruges til noget......


Chili til at holde varmen vinteren over......


Asier klar til at blive sure....


Tomater klar til en tur i ovnen....


Syltede agurker....


Så er sommeren kommet på glas til stor fornøjelse resten af året........


Opskrift.....

Syltede Rødbeder
3 kg rødbeder
1,5 l eddike
600 g sukker
6 hele peberkorn
6 hele nelliker
4 kviste timian
1 peberrod til at konserver med

Kog rødbeder møre i let saltet vand ca 1 time, hæld dem over med koldt vand og gnid skrællen af.
Skær dem i skiver og kom dem på rene glas.
Eddike og sukker bringes i kog sammen med krydderier. Lagen hældes over rødbederne m krydderierne for at konserver kommer jeg skiver af frisk peberrod i toppen af hvert af glassene, de øverste rødbeder bliver lidt stærke men det hindre mug i at udvikle sig.




1 kommentar:

  1. Sikke du er flittig:) Jeg kommer gerne og drikker saft og spiser Asier:) mmmmh.....

    SvarSlet