14. juli 2012

green stuff...


Krydderurter....


Jeg er stor forbruger af krydderurter både sommer og vinter, om sommeren er jeg så heldig at være næsten selvforsynende....

Jeg har mynter, citronmelisse, citrontimian, alm timian, salvie, rosmarin, oregano, purløg og basilikum og til næste år har jeg forhåbentlig både bredbladet og kruspersille i mit højbed....



Alt hvad der kan kommes grønt drys på får en tur lige fra salater, desserter og drinks....

frisk pasta m pesto....

nye kartofler m pesto....




Her er lige et par opskrifter som jeg bruger flittigt specielt om sommeren....



Pesto grund opskrift:

1 bundt basilikum/ bredbladet persille
75 g revet parmesan/manchego
40 g pinjekerner/mandler, let ristet på en pande
1 fed hvidløg
1 1/2 dl olivenolie
salt og peber(husk parmesan er salt)
saften af ½ citron

Det hele kommes i en minihakker og blendes til en fyldig masse. Olien tilsættes lidt efter lidt, indtil man opnår den ønskede konsistens. Smag til med salt og peber(husk parmesan er salt).


Grill marinade:

krydderurter fx timian, rosmarin, salvie og oregano eller hvad man lige har ved hånden.
Olie
salt og peber
saften af ½ citron
2-3 fed hvidløg
2 spsk. sukker

Blend alt fint, kom kødet i en pose og hæld marinaden over lad det trække gerne natten over.

frisk lavet pesto og sojamandler....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar