16. juni 2013

endnu mere salat....

er endnu mere sundt....
lige en lille salat med mulighed for variation....

Salat m kylling, spelt og rugbrøds croutoner
ca 4 pers.

Kød delen af retten:
2 stk kyllingbryst (fin delt i foodprocesser eller minihakker)
200 g bacon i tern
2 dl speltkerner (kogt i let saltet vand og afkølet)
1-2 stk alm løg / skarlotteløg ( fin delt i foddprocesser eller minihakker sammen krydderurter og hvidløg)
2 fed hvidløg
1 bt krydderurtet ( jeg har brugt timian, rosmarin og oregano)
salt og peber

Den grønne del af retten:
1 stk rødløg i fine tern
1 stk rødpeber i små tern eller strimler
½ icebergsalat eller hvad man lige har lyst til
½ agurk uden kerner i tern

Dressing delen:
3 spsk stærk sennep
1 dl raps olie eller hvad man selv godt kan lide
2 tsk honning
½ dl æbleeddike eller hvidvinseddike
salt og peber (alt piskes sammen til det hænger sammen som en masse)

Rugbrøds croutoner:
16 skv rugbrød (gerne lidt tørt og skåret så tyndt så muligt)
½ dl rapsolie
havsalt

Steg bacon sprødt på en pande, tilsæt de hakkede løg og krydderurter og lad dem stege i et par min.
Tilsæt den fin delte kylling og steg det til kyllingen er nok og har fået lidt farve, husk at krydder m salt og peber.
Bland den kogte perlespelt og kyllingen i en skål og lad det køle af.
Dressingen kan med fordel laves på forhånd og gerne dagen før, der er rigeligt i den portion jeg har angivet her og den holder sig nemt optil 14 dag i køleskabet.
Når Kylling og spelt er kølet af bland med de skårne grøntsager og salaten.
Rugbrøds croutonerne lægges på bagepapir og pensles med olie og drysses med havsalt, de bages i 10-15 min ved 210 grader eller til de er sprøde alt efter tykkelse på brødet.

Anret salaten på en tallerken og hæld dressing hen over, knus rugbrødet hen over eller server dem hele til.


Reste tips:

Da jeg kun skulle bruge salat til to personer tog jeg ca halvdelen af kylling, bacon og spelt kerne mixet fra og dagen efter blandede jeg 4 spsk cremfraich, 2 spsk mayonais og lidt citronsaft sammen med kylling mixet og wupti så var der kylling salat, jeg spiset mit på et stykke ristet rugbrød....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar