3. juli 2013

bedre sent end aldrig....

eller noget....

Jeg er bagefter jeg ved det godt, hyldeblomst sæsonen er næsten slut men jeg håber lige jeg kan nå at få lavet en portion denne kommende weekend og skulle du heller ikke have nået det så kommer der lige en opskrift her....

Hyldeblomstsaft/ Blomster limonade
20 store hyldeblomsts skærme overhældes med 750g brun farin, 500g sukker, 80g vinsyre (fås i Matas) og 2 citroner i skiver.
1 l kogende vand hældes over og der røres rundt til sukkeret er helt opløst. Lad det trække 4-5 dage i køleskab rør rund engang om dagen. Sies og kommes på rene flasker(kogende vand og Atamon) Gemmes koldt.....


































Min blomster limonade er tyk og næsten som en sirup jeg blander den 1-8 med vand, den smager fantastisk med frisk mynte og et par skiver citron eller lime....
Den er også fantastisk at lave sorbet af.

Hyldeblomst sorbet
2,5 dl koncentreret
hyldeblomstsaft
3 dl vand
200 g sukker
1½ æggehvide (det passer med de pasteuriserede man køber)
30 gram flormelis

Hæld sukker og vand i en gryde og kog dette til en sukkerlage.
(Denne kan med fordel laves dagen før, så den bliver helt nedkølet).
Hyldeblomstsaften tilsættes sukkerlagen.
Hæld massen på ismaskinen og lad den køre til det begynder at blive grynet af is (ca. 15-20 min.)
Pisk æggehvider og flormelis grundigt, til det opnår en marengsmasse agtig konsistens.
Tag isen ud af maskinen og pisk den sammen med marengsmassen, hvorefter du fryser isen færdig i ismaskinen (ca. 15-20 min).
Herefter er sorbeten klar til servering - eller til nedfrysning til senere brug.

Pga af den store mængde sukker bliver sorbeten aldrig helt stiv frossen.....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar