12. juni 2012


Blomster limonade.......

hyldeblomstsaft......

årets allerførste hyldeblomster....

De sidste 10 år har jeg hvert år lavet en portion af min farmors blomster limonade som hun kaldte den.
Hvis man regner med at få den samme slags som man køber i butikkerne så bliver man snydt jeg kan personligt ikke lide den man køber da den er alt for sød og smager kunstig, farmors hyldeblomstsaft er mere syrlig og frisk i smagen men det er jo smag og behag.......

der skal sukker i rigtigt meget sukker......

blomster, citron og vinsyre.....

nu med sukker og kogendevand......


Opskrift......
Hyldeblomstsaft/ Blomster limonade
20 store hyldeblomsts skærme overhældes med 750g brun farin, 750g rørsukker, 80g vinsyre og 2 citroner i skiver.
1 l kogende vand hældes over og der røres rundt til sukkeret er helt opløst. Lad det trække 4-5 dage i køleskab rør rund engang om dagen. Sies og kommes på rene flasker(kogende vand og Atamon) som gemmes koldt.....

flasker skylles med kogendevand og Atamon....

den færdige saft opbevares bedst køligt og mørkt....


Fortyndes med vand som saftevand, jeg servere det med isterninger og citronskiver evt. lidt mynteblade på en varm sommer dag......

færdig blandet hyldeblomstsaft m citron og mynte......



1 kommentar:

  1. Uh.. den ser så god ud, skal jeg helt sikkert prøve at lave..:)

    SvarSlet