5. maj 2013

& det blev is tid....

Mig & min KitchenAid på nye eventyr....

Den første april fik jeg en is indsat til min KitchenAid, og har haft gang i den 3 gang med succes. Det er blevet til vanilleis, hindbær sorbet og chokolade, pebermynte sorbet....

Først lidt is billede spam også lidt opskrifter....



Hindbærsorbet
  • ½ l vand250g sukker
  • ½ citron saften heraf
  • 300g hindbær
  • 1.25 pasteuriseret æggehvide (passer med de bægre man køber)
Hæld vandet og sukkeret i en gryde, og kog det op, og lad det simre ca. 5 minutter. Lad det derefter blive lunkent, og hæld så citronsaft og hindbær i.
Si den varme masse så alle hindbærkerner sorteres fra. Nu skal det køles ned, og så skal det køres i ismaskinen. Imens ismaskinen kører, tager man æggehviden og pisker helt stiv, og når ismaskinen er ved at være færdig, så blander man den piskede æggehvide i massen. Det giver en helt anden og meget luftig konsistens af den færdige is. Hæld isen i frysebeholdere, og frys dem nogle timer eller dage til de skal bruges.


Chokolade sorbet m pebermynte

  • 300 g chokolade af god mørk kvalitet, jeg brugte en 54%
  • 4½ dl vand
  • 200 g sukker
  • 3 tsk pebermynte aroma
  • 1 stiftpisket pasteuriseret æggehvide
Alt chokolade hakkes fint i en blender/ mini hakker. Vand og sukker varmes op i en gryde til sukkeret er helt opløst. Det skal op og koge i 2-3 minutter, og herefter kommes den fint hakkede chokolade i, jeg blendede det hele med en stavblender for at være sikker på der ingen klumper var tilbage.
Nu skal chokoladeblandingen afkøle og pebermynte aromaen tilsættes.Kør den afkølede massen på ismaskinen i ca 30min, tilsæt den stiftpiskede æggehvide og kør massen i ca 10 min mere.
Is masse bliver tyktflydende men aldrig helt stiv frossen så den skal en tur i fryseren før den er spise klar.


God arbejdes lyst og velbekomme....

1 kommentar:

  1. Det bliver godt det her:) glæder mig til flere opskrifter på is :)

    SvarSlet