15. marts 2012


Bagning som terapi !!!

eller noget.....




Tori Amos er for mig nogen gange lig med terapi og nogen gange lig med melankoli men meget apropos sangen Baker Baker så handler bloggen i dag om bagning.......

Jeg elsker at bage søde kager, tærter, cupcakes og dessert kager men har længe gerne villet kaste mig ud i gær dej og voila her er så det første seriøse forsøg.....



grove Burgerboller eller Madbrød
- 50 g gær.
- 5 dl lunken vand.
- 2½ tsk. Sukker.
- 1 tsk. Salt.
- 2 æg.
- 0,4 dl olie.
- 150 g. groft rugmel.
- 25 g. sesam frø.
- 25 g. hørfrø.
- 25 g. solsikke kerner.
- 25 g. græskar kerner.
- 500-550 g. hvedemel. 

1. Opløs gæren i det lune vand og rør sukker, salt, olie og æg ud deri. 
2. Rør rugmel, frø og kerner i. 
3. Ælt hvedemel i efter behov og ælt det godt igennem. ( ca.10 min. på røremaskine)
4. Lad dejen hæve 1 time. 
5. Ælt dejen ned og del den i 12 stykker, der formes til boller eller til 2 store brød. 
6. Tryk bollerne flade, så de er 2 cm i højden og lad dem hæve 30 min. på bagepladen. 
7. Pensel dem med æg og drys med sesam. sesamen hænger bedre fast med æg.
6. Bag bollerne 12 min ved 210 g. til de er gyldne, store brød giver jeg ca. 15 min. 

Cupcakes.....
Her er jeg så til gengæld på hjemmebane....




Skal vist snart bage igen......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar