6. marts 2012


SalatVærkstedet.....

Nu med linser....


Min nye ynglings bog er Claus Meyers SalatVærkstedet......
Jeg har sat mig for at der skal spises mere salat i det lille hjem men ikke bare grønsalat m agurk og tomat. Spændende salater der mætter både øjet og maven.....
Jeg er meget dårlig til at følge en opskrift jeg gider simpelthen ikke så bogen er egentlig bare til inspiration.....




Jeg har kastet mig ud i grønne linser, franske Py linser for at være helt præsis.....

Når jeg koger linser gør jeg det m en kvist frisk rosmarin, 4-5 fed hvidløg og godt m salt, det giver god smag til en ellers lidt smags neutral linse.
Jeg koger en god portion så har jeg til hele ugen og de kan bruges i mange ting gryderetter, tærter, supper og salater....
Når jeg kommer dem i salater rister jeg dem på en tør pande det giver en god smag og lidt knas til salaten. (prøv at rist dem sammen m bacon.)


Dette er den mest omfattende salat jeg længe har lavet:
Salat m sprød røget skinke, ovnbagte rodfrugt chips, grønne linser og rugbrøds croutoner.


Grundsalat:
Icebergsalat
Radicchiosalat
Rødløg
Blomkål
Tomat
Peberfrugt
Ristede linser
Bredbladet persille




Dressing:
2 del olie
1 del æbleeddike
1 tsk. stærk sennep
salt, peber og sukker



Bagte rodfrugt chips
Tynd skårede:
Gulerødder
Pastinak
Rødbede
Jordskokker
1 fed knust hvidløg
Frisk timian
Olie, salt og peber
Bag i ovnen i et tyndt lag til de bliver sprøde.






Rugbrøds croutoner:
Groft rugbrød i tern vendt i olie,salt peber og hvidløg.
Bag i ovn eller rist på panden til de er sprøde.

Røget skinke har jeg bagt i ovnen til det blev sprødt.




bon appétit






Ingen kommentarer:

Send en kommentar