4. oktober 2012

Verdens nemmeste brød.....


Grydebrød....

Normalt gider jeg ikke bage gær brød jeg hader at få dej på fingerene og syntes tit der er for meget rengøring bagefter men hold da op dette brød er nemt her kan alle være med.....



what to:
5dl. lunkent vand
10 g salt
20 g sukker
15 g gær
400 g hvedemel
100 g speltmel
100 g rugmel
1 stk. støbejerns gryde

how to:
Rør vand,salt og sukker sammen. Tilsæt gær og opløs det.
Tilsæt mel og rør det hele sammen. Det er ikke nødvendigt at ælte dette brød.
Dæk skålen med et fugtig viskestykke og stil den i køleskabet til næste dag.
Hæld dejen ud på et meldrysset stykke bagepapir og slå den ned ved at folde den et par gange.
Læg et fugtigt klæde over igen og lad den hæve 2 timer.
Varm ovnen op til 250 grader og stil en støbejernsgryde i ovnen minimum 30 min. eller til den er gennem varm.
Sænk dejen og bagepapiret ned i gryden fugt dejen let det giver en sprød skorpe.
Læg låg på gryden og stil den i ovnen.
I min ovn skal den bage i ca 40 min for at være bagt igennem men tjek løbende evt. med en træpind.
Tag gryden ud af ovnen og tag brødet ud af gryden lad brødet køle lidt af ind du skærer i det.....


1 kommentar: