8. november 2012

ventetiden værd....


meget,meget langtidsstegt gris....

Jeg har længe haft lyst til at forsøge mig ud i Pulled Pork og har da også fået gode råd både her og der men det er endt ud i at jeg har samlet alt det bedste fra de gode råd og fra to til tre opskrifter. Det store dilemma har været wet/ dry rub og jeg har forsøgt mig med dry....


Pulled Pork: ca 4 pers

What to:
1 stykke nakkefilet – (denne opskrift er lavet med en på 1,2kg)

Saltlage:
2 liter vand
1,20 dl salt
1 dl sukker
3 laurbærblade
Dry rub (krydderiblanding)
1 spsk. salt
2 spsk. paprika
2 spsk røget paprika
4 spsk. brun farin
2 spsk. barbecuekrydderi
1 spsk. hvidløgspulver
1 spsk cayennepeber
1 tsk sort peber
worcestershire sauce (kommes på kødet inden krydderiblandingen kommes på)
Who to:
Start med at lave saltlagen ved at røre salt og sukker ud i vandet, til det er opløst. Tilsæt laurbærblade, og kom kødet i lagen. Sæt den i køleskabet i ca 12 timer.
Bland herefter alle ingredienserne til krydderiblandingen. Gnid dem ind i kødet, og lad det stege i en 100 -110grader varm ovn, indtil stegetermometeret viser 95 grader. Skru evt. temperaturen op til 110 grader. Det tog mig cirka 9 timer ved 110 grader. (1,2kg)
Lad kødet køle af en smule, inden du piller det fra hinanden med to gafler. Jeg serverede min Pulled Pork i en grov sandwich bolle med coleslaw, barbecue sauce og løgringe, Det kan også serveres i burgerboller.



Coleslaw: ca 4 pers

What to:
½ lille hvidkålshoved
3-4 gulerødder
1 stang blegselleri
100 gr. mayonnaise
200 gr. cremefraiche
1 spsk. dijon sennep
1 spsk worcestershire sauce
salt, peber, sukker
Who to:Riv gulerødder og blegselleri på den grove side af råkostjernet. Skær hvidkål i fine strimler. Rør mayonnaise og yoghurt sammen med sennep, worcestershire sauce og smag til med salt, peber og lidt sukker.
De revne grøntsager vendes i dressingen og det hele sættes på køl. Den må gerne stå og trække i en times tid.

Velbekomme....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar